Physical Therapist_edited.jpg

Lage rugpijn is een veelvoorkomende pijnklacht. De pijn kan beperkt blijven tot de onderrug maar kan ook uitstralen naar de bil of naar het been. De oorzaak van lage rugpijn is divers: dit kan gelegen zijn in leefstijl, werk, eenzijdige belasting en/of stress. In slechts een klein aantal gevallen is er sprake van schade aan de wervelkolom Het overgrote deel herstelt binnen 3 maanden. ​Het belangrijkste advies bij lage rugpijnklachten is om in beweging te blijven. Het is wetenschappelijk bewezen dat niet bewegen meer kwaad doet dan goed. Vermijdt daarom veel zitten en blijf in beweging door te wandelen, fietsen of zwemmen. Stress of negatieve gedachten over uw gezondheidsprobleem (''dit gaat nooit meer over'') kunnen uw herstel belemmeren.

Lage rugpijn

De fysiotherapeut brengt samen met u in kaart wat er aan de hand is en wat eventueel herstel belemmerende factoren zijn. Samen met de fysiotherapeut wordt er een behandelplan opgesteld. Hoe de therapie er uit ziet is afhankelijk van de situatie en uw hulpvraag en daarmee persoonlijk. De één kan volstaan met alleen oefeningen, bij de ander is er zoveel spierspanning in de rug- en bilspieren dat we eerst insteken op ontspanning (zowel met behandeling, adviezen en oefeningen) voordat we aan spierversterking gaan werken. Ook kunnen problemen vanuit de voet, knie of heup doorwerken in de knie. Soms is een zooltje van de podoloog nodig. Kortom: er is niet een ''standaardtherapie'' die u van uw klachten af helpt. Maak daarom een afspraak bij uw fysiotherapeut!